veelgestelde vragen

 

  1. Waarom kiest RSG voor de iPad en niet voor laptops of macbooks?
    Wij adviseren alleen de iPad (Air of Air 2) en geen andere device. De reden daarvan is dat uit ervaring (opgedaan met meerdere klassen) blijkt dat het werken met een laptop, zeker wanneer deze langere tijd in gebruik is, alleen kan wanneer deze op netstroom is aangesloten. De accu van de laptop wordt namelijk binnen afzienbare tijd zwakker. Daar wij in de klaslokalen niet over voldoende wandcontactdozen beschikken (slechts 2 vrije wandcontactdozen per lokaal) en we op grond van arbo-wet- en regelgeving geen verlengsnoeren en stekkerdozen in de lokalen mogen gebruiken, ontstaan er problemen met de stroomvoorziening van de laptops. Dit geldt ook voor de macbooks. Verder blijken laptops tamelijk kwetsbaar te zijn, en wegen ze nogal wat. Voor de iPad gelden deze bezwaren niet.

    De accu heeft, ook na twee jaar gebruik, ook nog voldoende capaciteit er tijdens alle lessen mee te werken. Verder is de iPad veel kleiner en lichter dan een laptop.
     
  2. Waarom een iPad en geen android tablet?
    Omdat verreweg de meeste apps (kleine programma’s) voor het onderwijs voor de iPad ontwikkeld zijn en worden, richten wij ons op de iPad en niet op andere, Android of Windows tablets.
     
  3. Wat als mijn kind geen iPad of andere device mee naar school neemt?
    Voor leerlingen die geen iPad bij zich kunnen hebben worden individuele afspraken gemaakt. Uitgangspunt daarbij is dat de leerlingen het onderwijs goed kunnen volgen.
     
  4. RSG vraagt de ouders een iPad aan te schaffen. Vervangt de iPad het werken met boeken?
    De iPad vervangt niet alle boeken. RSG biedt in de brugklassen het vak ‘science’ aan, waarbij de lessen door onze docenten volledig voor de iPad geschreven zijn. Daarmee zijn boeken voor biologie, techniek en natuurkunde niet meer nodig. Ook al het lesmateriaal voor informatiekunde is digitaal.
    Verder bieden wij ook het vak ‘rekenen’ aan. Dit gebeurt via een Internetprogramma, ‘Got-it’ waarbij de leerlingen volledig op de iPad kunnen werken.
     
  5. Is de aanschaf van een iPad verplicht?
    RSG kan en zal ouders niet verplichten tot aanschaf van een iPad. Wel willen wij, zoals dat ook tijdens informatiebijeenkomsten is aangegeven, komend jaar ons onderwijs versterken via ICT. Wij zien het werken met de iPad als een heel goede manier daarvoor. Voor een aantal vakken zijn er al helemaal geen lesboeken meer, maar is het lesmateriaal helemaal digitaal.
     
  6. Thuis hebben wij alleen een bedraad netwerk. Kan de iPad daarin opgenomen worden?
    Nee, de iPad werkt alleen in een draadloos (wifi) netwerk.
     
  7. Zit er bij de iPad ook een toetsenbord?
    Uit ervaring blijkt dat leerlingen prima kunnen typen op het toetsenbordje op de iPad. De meeste leerlingen hebben tegenwoordig een mobieltje en kunnen daar ook razendsnel op typen. Mocht u toch een extern toetsenbord willen, dan kunt u dat aanvullend aanschaffen.
     
  8. De iPad 4 is een “verouderd” type. Hoe lang kan deze nog gebruikt worden?
    De apps die tot nu toe ontwikkeld zijn en ontwikkeld worden werken allemaal op de iPad 4 en de nog oudere iPad 2 en 3. De verwachting is dat dit ook komend jaar nog mogelijk is. Echter, hier kan geen exact antwoord op gegeven worden.
     
  9. Voldoet een iPad-mini ook?
    De iPad – mini ( 2 en 3) voldoet ook aan de gevraagde specificaties. Deze heeft wel als nadeel dat vanwege het kleinere scherm teksten wellicht minder goed leesbaar zijn en typewerk minder makkelijk gaat. De iPad-mini is echter een goed (en goedkoper) alternatief.
     
  10. Privacy-gevaren en ongewenst Internetgebruik
    privacy-gevaren: in de lessen social media wordt ingegaan op de gevaren van het verspreiden van foto's en videomateriaal via de social media (dit gebeurt nu al) en een juiste manier van hiermee omgaan zal waar nodig de aandacht krijgen. Ook via ons pestprotocol zal hier aandacht aan besteed worden.
    Internet: ook op het op een juiste manier omgaan met Internet wordt tijdens lessen rond social media ingegaan. School en ouders hebben hierin een gezamenlijke opvoedkundige taak, zowel thuis als op school.
     
  11. Is de iPad via school verzekerd tegen stuk gaan of diefstal?
    Nee. De iPad is eigendom van de leerling en behoort niet tot het verplichte leermiddelenpakket. Ouders dienen de iPad zelf te verzekeren.
     
  12. Risico’s door vallen en diefstal:
    Risico’s door vallen en/of diefstal: deze zijn er uiteraard. Uit betrouwbare informatie van andere scholen (o.a. het Hondsrugcollege in Emmen) blijkt dat door gebruik te maken van de Griffin Survivor-hoes, de iPad uitstekend tegen vallen beschermd kan worden. Voor diefstal geldt dat uit onze ervaring tot nu toe met mobiele telefoons en door leerlingen gebruikte laptops blijkt dat van diefstal nog nauwelijks sprake is geweest. Verder kunnen alle leerlingen hun iPad als dat nodig is in hun kluisje opbergen. Elk kluisje heeft een unieke sleutel, zodat “anderen” er niet bij kunnen.
     
  13. Kan ik vanaf de iPad ook documenten printen?
    Steeds meer printers kunnen wel printopdrachten van de iPad verwerken. Daartoe dient de printer uitgerust te zijn met de zgn. “airprint” optie. Via Google – airprint kan gezocht worden naar welke printers over deze functionaliteit beschikken.
     
  14. Mijn kind heeft Dyslexie. Kan mijn kind dan met een iPad werken?
    Voor de iPad is er een app (programma) geschreven, met de naam firefly. Dit is een soort “Kurzweil” voor de iPad. Wanneer u deze app download op de iPad en inlogt met uw Kurzweilaccount kunt u van de functionaliteit van firefly gebruik maken. Op Youtube vind u ook diverse filmpjes over dit onderwerp. Hierbij de volgende link:
    www.youtube.com/watch?v=FDmhHOlXI7k
    Wanneer u deze kopieert en plakt in de adresbalk van uw internetbrowser komt u bij een Engelstalig filmpje over Firefly. Dit filmpje geeft wel een duidelijk beeld van de mogelijkheden van deze app.
    Verder kent de iPad ook standaard een spraakprogramma. Wanneer u in google “spraakprogramma iPad” intypt, krijgt u ook over dit onderwerp veel informatie.